Calomnia

Calomnia este adusă la scenă deschisă în literatura universală de celebra operă „Bărbierul din Sevilla” unde Figaro îl învață pe Almaviva să se îmbrace în soldat pentru a putea pătrunde în casa doctorului Bartolo și discuta cu Rosina. Apoi, don Basilio îl învață pe Bartolo cum îl poate defăima pe Almaviva folosind calomnia, însă în acest caz, datorită iscusinței lui Figaro, calomnia nu are efectul scontat. Mă voi raporta la semnificația cotidiană a acestui fenomen. În contemporan, calomnia este o vedetă. Se practică la toate nivelurile sub toate formele. Se simte nevoia de senzațional, fără verificare în prealabil, fără facultatea de a discerne ce se aude. images

Calomnia este compusă dintr-o triadă: 1)calomniatorul  2)consumatorul de picanterii în mod direct, 3)subiectul calomniat în mod indirect. Consumatorul e dornic sa audă senzaționalul, iar calomniatorul își face un fel de fi din a8429e3b81fd40cb29e17aa1e2a844c9b propaga mizerie despre subiecți pe care îi găsește de obicei „transmisibili”, „discutabili” sau „suculenți’. În această horă abjectă intră și plăcerea de a livra picanteria, neașteptatul, scandalosul, acel breaking news civil care se vrea a fi știrea zilei. Calomnia se bazează pe lâncezeală cognitivă, pe comoditatea gândirii; este comodă, nu cere efort de triere, cere doar rea credință, derapaj de gândire și un fel pervers de a profita de ceea ce numim de 26 de ani, libertate de expresie. E o bucurie sinistră de a fi indiscret. Se crede că se poate spune orice, despre oricine fără consecințe; fals.

O scurtă divagație: începând cu anul 1968, calomnia era prevăzută ca infracțiune conform Cod Penal art. 206, însă în 2006 acesta a fost abrogat. Personal, mi se pare o eroare. Trebuie să îți asumi când decizi să discuți despre o persoană care nu  este de față și nu are șansa de a se apăra; să îți asumi și moral, și într-o formă mai dură, juridic. Calomnia se întinde de la bârfă parazită pînă la forma cea mai gravă, delațiunea mincinoasă, ultima având pârghiile să te priveze de libertate pentru ceva ce nu ai făcut. Subliniez că poate lua forme benigne-neplăcute dar si catastrofale-vitale.

Natura umană denotă insuficiențe și carențe ce apar din viscere, dar există oameni ce se recomandă prin anumite virtuți iar bucuria bârfitorului să creeze fisuri între defecte reale și inventate, iar dacă aceste fisuri conștient create nu ar exista, poate un mic sistem ar funcționa mai eficace. Este până la urmă și un soi de mizantropie, de a nu respecta oamenii întregi care au o anumită înzestrare.

Nu orice bârfă-calomnie merită barată; dacă cineva spune despre mine că sunt broască de Galapagos, n-o să ma apuc să-l contrazic. Zâmbesc compătimitor și plec mai departe.poză 4

Calomnia este totdeauna o minciună ce nu are fundament total în realitate dar pentru a deveni credibilă, se adună frânturi de adevăr de preferat neordonate și anacronice. Cel ce propagă este deplin conștient de ceea ce face și are ca scop final discreditarea celuilalt. Și totdeauna operează cu falsul. În mod tradițional țâșnește, zdruncină câmpul mental și auditiv, smucește simțurile, însă într-o formă elevată își face apariția pe tărâmul insinuării; insinuarea are rol de ambreiere a efectului de explozie-în acest fel calomnia este dusă la alt nivel dar cu același efect devastator-scopul ultim fiind stigmatul.

Comunitatea ce digeră calomnia are o răspundere in cadrul acestui fenomen; dacă nu ar fi atât de receptivă, flagelul nu ar prospera. Invidiosul mediocru ce nu suportă excelența nu ar avea succes dacă cel care nu este în stare să zăbovească două secunde la ce aude nu și-ar aprinde imaginarul și nu s-ar bucura la găinării de cancan. Dacă nu ești capabil să discerni ce auzi și îngurgitezi forme brute, atunci te numești părtaș.

Antidotul calomniei este dezmințirea-când aceasta își face apariția, se instalează banalul, normalul, cotidianul. Oamenii preferă ceva mincinos dar baroc, decât un adevăr normal. Deducem că fenomenul discutat se bazează adesea pe fantasmagorii.

Proporțiile calomniei se măresc odată cu succesele celui calomniat și este momentul în care își dau întâlnire alți doi prieteni intimi-invidia și ura. Se formează o nouă triadă. Întrebare: oare această triadă este unitatea de măsură a succesului? Este nota de plată a reușitei?

„Nu iese fum fără foc” am auzit adesea. Dar dacă „focul” este fabricat sau artificial aprins? Automat și fumul este un fals. Până și un proverb necesită filtrare.

În încheiere, detectez ca antagonism subiectului discutat, flateria. A atribui cuiva calități pe care nu le are. Acest demers dă naștere la impostură deoarece conduce persoana în cauză la o degradare subtilă și la desprinderea de realitate.

Atenție și inteligență-diada ce bate triada. Calomniatorul adesea se refelectă pe sine și ceea ce spune este o oglindire a lui. A cântări ce auzi este echivalent cu a-ți respecta rațiunea și proteja mintea. A respecta pe celălalt înseamnă a te respecta pe tine. Ce consumi reprezintă ceea ce ești.

Anunțuri

Un gând despre „Calomnia

  1. „A profita de ceea ce numim de 26 de ani libertate de expresie”
    Calomnia, după cum ai precizat, a fost scoasă din sfera ilicitului penal. Prin 2007, instanțele erau supraaglomerate de dosare având ca obiect infracțiunea de calomnie. Făptuitorii, în proporție considerabilă, jurnalişti. Rațiunile dezincriminării au fost totuşi mai extinse. Personal, îți împărtăşesc punctul de vedere.

    „Calomniatorul adesea se reflectă pe sine şi ceea ce spune este o oglindire a lui”.
    Umbra definită de Jung, confirmată ulterior prin multe studii din domeniul psihologiei. Din păcate, prea puțin cunoscuta, raportat la numărul interacțiunilor umane şi la recurența cu care proiectăm asupra altora percepția asupra sinelui cu falsa impresie că aparține destinatarului. Ar fi de bun augur o popularizare a conceptului, cu consecința probabilă că vom fi mai atenți la ceea ce exteriorizăm. Iar asta, în linia cauză-efect, înseamnă o însănătoşire a relațiilor sociale.

    Succes, Mihai!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s