Evaluarea mesajelor-exemplu istoric: Darius regele perșilor

Informația ca un dar pentru Darius

În cartea „Istorii” scrisă de Herodot,este exemplificat cum o informație poate fi interpretată eronat și lăsa impresia unei false cunoașteri pe baza căreia se pot lua decizii catastrofale.

Sciții văzând neliniște in tabăra persană,ca să ii facă sa zăbovească cât mai mult in Sciția unde să fie chinuiți de lipsuri,lăsau turme de oi intenționat în drumul lor pentru a fi găsite de perși; hrana găsită „întâmplător” le furniza temporar „calm”, îi hrănea cu iluzia bunăstarii. Chiar și așa, Darius era in incurcătură, nu cunoștea foarte bine meleagurile sciților plus alte obstacole  ca hrana și certurile din ce în ce mai dese dintre soldații lui.

Regele sciților aflând de la iscoadele sale de problemele lui Darius, decide să trimită un crainic care să ii dăruiască regelui persan o pasăre,un șoarece,o broască și cinci săgeți. Perșii au pus intrebarea fireasca: care era tâlcul darurilor oferite aparent fără sens în timpul unui război? Însă crainicul le-a răspuns ușor ironic că un popor atât de ager la minte ca ei ar trebui sa-și dea seama singur.

Auzind acestea,perșii s-au adunat la sfat. Darius a concluzionat că sciții i se închinau de bună voie; tălmăcirea sa se baza pe faptul ca șoarecele trăieste sub pământ  hrănindu-se cu aceleași roade ca și omul, broasca trăieste in apă și apele Sciției vor fi ale lui, pasărea era asemănată cu libertatea sciților care i-o dau de bună voie, și cele cinci săgeți că sciții îi inchinau puterea lor. În antiteză, unul dintre sfetnicii săi, Gobryas a tradus semnificația  darurile nou venite: „Dacă nu veți zbura în înaltul cerului,o perși, preschimbați-vă in păsări sau dacă nu vă veți ascunde sub pământ preschimbați-vă in șoareci, sau dacă nu veți sări în bălți, preschimbati-vă in broaște,inapoi n-o să vă intoarceti căci veți muri de aceste săgeti pe meleagurile Sciției.”

Trăirile lui Darius pe baza noilor date

În pofida voinței sale de a cuceri Sciția cât mai repede, expediția lui Darius se prelungește neprevăzut, ordinea lucrurilor se modifică, intervin ezitarea și pericolele. Deciziile nu mai au temei solid deoarece datele problemei se schimbă și se instalează incertitudinea. În plin proces de cucerire persană apare lipsa de control asupra situației. însă,cel mai important, apare nevoia disperată de date suplimentare; Perșii sunt „blocați”. În aceste condiții Darius acceptă comunicarea cu inamicul și primeste un sol al acestuia.

In fața oricărui briefing trebuie făcut un pas inapoi pentru a lăsa câmpul informatic să se structureze ca obiect fără a fi afectat de background-ul actorului. Darius se retrage pentru că „este informat”, asta crede el.

Atitudinea sfidătoare a crainicului (spune perșilor să găsească ei semnificația) pune la încercare judecata inamicului cât și postura sa increzătoare de cuceritor dominator.

Valoarea se dovedește prin întâietate„. Regii sciți preiau inițativa, lansează comunicarea, preiau conducerea pe tărâmul informațional și conduc ostilitățile în jocul atribuirii de semnificații. Crainicul asistă la construirea transinformației. Din aceleași materiale se construiesc lumi diferite.

Tălmăcirea nu își permite luxul de fluctua, de a avea spatiu de manevră, nu este la bunul plac al interpretului. Semnificațiile conținutului se juxtapun unui sens, unei logici. Interpretarea ca și raționalitatea,din care se trage,este limitată. „Limitele interpretării sunt intențiile actorului”.

 În aceste condiții, Darius descoperă informația ca un paradox: o obține fără să o ceară, o primește fără să o caute și o utilizează fără să o verifice. Este in pus intr-o situație extrem de delicată pentru un rege și anume să dea dreptate totală unui sfetnic. Verificarea unor date nu este un lucru de la sine inteles căci „cunoasterea socială se intemeiază pe incredere și nu pe dovadă”. Darius își pune la indoială propria capacitate de evaluare cât și a sfetnicului său. Nu știe ce să facă, este pedepsit prin inacțiune, devine incoerent.

Crainicul în această situație nu informează ci „ține de vorbă” și „dă de lucru” perșilor. Prima grijă a crainicului e in legătură cu modul în care informația NU trebuie să ajungă la inamic, adică să nu edifice, să nu-l lumineze pe Darius; Îi oferă vapori. Practic această acțiune îi răpește regelui timp și îi blochează resursele congnitive. Primește un semnal ambiguu și incearcă din răsputeri să resemnifice gândirea inițială, insă este chinuit de lipsa feed-back-ului, tot ceea ce primește este totalmente neverificabil și îndoielnic. Sciții vor ca prin darurile lor să declanșeze în rândul perșilor un comportament ce le-ar fi favorabil. Vor ca prin lipsa de sens să nu mai înainteze, să fie măcinați de timp și de griji. Să piardă. Sa plece.

Mai mult, încercarea lui de a se concentra strict asupra darului-mesaj face conținutul și sensul acestuia și mai neclare, mai dificil de adunat într-o interpretare coerentă și în acest fel devine și mai confuz. În această situație, crainicul inșeală, induce in eroare dar nu minte. „Minciuna nu poate apărea unde are loc consumul de date instantaneu.” Darius „simte” în toată ființa sa noua realitate recent creeată și o absoarbe. Îl distruge, se transformă.

Orice nevoie de date  apare dintr-o incertitudine, nesiguranță. Se caută elemente valabile  pentru că nu știm ceva și totuși trebuie să luăm o decizie. „A lua o decizie inseamnă a suprima nedeterminarea”, pentru a decide ne sunt necesare date aducătoare de elemente noi si relevanță care să creeze sens.

Deși Darius avea armate mai puternice, a fost învins. Sabia nu a putut învinge iscusința. Evaluarea și interpretarea eronată a mesajelor pot zgudui din temelii, o armată, o instituție, un stat. Un război se câștigă înainte de primul foc de armă. Dacă Darius putea face un pas în spate pentru a analiza atent darurile, soarta războiului ar fi fost alta însă a fost dominat de cele primite. Bătălia a fost pierdută în clipa în care mentalul regelui a fost demolat.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s